Kultur
Tips på lättlästa böcker
Nu har skolorna höstlov.
Det kallas också läslovet.
Då har många mer tid
att läsa böcker.
Det finns lättlästa böcker
för den som tycker
att vanliga böcker är svåra.
8 Sidor har tips
på fyra nya lättlästa böcker.
• Sthlm delete av Jens Lapidus
är en bok för den som
gillar spänning.
Nu finns boken på lätt svenska.
I boken hittas en död person
i Stockholm.
En ung man blir
misstänkt för mordet.
Det är den andra boken
om advokaten Emelie
och hennes kille Teddy
som har varit brottsling.
Den första boken
heter Vip-rummet.
• Ingen normal stannar kvar
är den femte boken
om byn Sävaträsk
av Pär Sahlin.
Boken handlar om
Joar och hans vänner.
De bor på landet.
Joar älskar att köra epatraktor.
Men på sommarlovet efter nian
blir allt annorlunda.
• Den saknade systern
av Lucinda Riley
är en känd bok
som nu finns på lätt svenska.
Det är den sjunde boken
om sex systrar
som blivit adopterade.
I boken reser systrarna
runt världen för att hitta
den sjunde systern.
Den första boken i serien heter
De sju systrarna.
Böckerna är för den som vill läsa
om kärlek, familj och historia.
• En jul tillsammans
handlar om Maj och Lennart
som flyttat ihop.
De är 90 år men känner sig
som ungdomar.
Nu ska de fira jul tillsammans.
Men så kommer ett oväder
med snö.
Då blir inget som de tänkt sig.
Boken är skriven
av Eli Åhman Owetz.
Hennes förra bok
om Maj heter Sköna Maj.
Den fick hon nyligen
ett fint pris för, Lättlästpriset.
Böckerna finns att köpa
i bokaffärer och på sajter
på internet som säljer böcker.
Vissa böcker finns också
på biblioteken.
Men det kan ta lite tid
innan de allra nyaste böckerna
kommer till biblioteken.
8 SIDOR
Gå till 8 Sidors text om Lättlästpriset
Vad läser du?
Skriv gärna en kommentar.
31 oktober 2022








Det här låter som bra böker man kan läsa🤗
Just nu läser jag en bok som heter ”Kaninhoppet” av Malin Eriksson. Lånar böcker på bibliotekets barnavdelning. Det är hyllan med böcker för barn mellan 6 och 9 år. De flesta böcker som står där brukar jag klara av att läsa utan problem.
Tack för din uppmärksamhet och tips🙂
Börjar höstlov idag? Och för hur länge?
Hej,
lovet är hela veckan.
Hälsningar 8 Sidor
Det finns minst tre mysterieböker på lättläst av Håkan Nesser. Jag har läst två av dem – ”Ormblomman” och ”Döden och kärleken i Kumla” – och gillade dem mycket.
jag tycker om lättläst böcker
Läs gärna boken 500 steg = S. Den handlar om livet, kärlek, barn, krig och mycket annat.
Läsr Kalle Anka pocket, enkeltoch snabt
Jag läser en bok som heter (hundra år av sagor)
Hej! Vad betyder lät svenska? Jag lära mig svenska och funderar 🤔 om lät svenska passar bra för mig? Tack!
Lätt svenska passar för alla.
Vi skriver korta meningar
och vi försöker att alltid
använda de enklaste orden.
Jag har köpte många lättlästaböckar och läsa hur mycket man kan varje dag läsa.
Hej 8 sidor!
varför ni svenskar använder gammalt ord i böckerna. det finns ingen som vill lära sig ett enda gammalt ord för att man använder inte ens.
så kan ni snälla sluta placera ett enda ord i böcker som man inte använder i det talet.
MVH från som är missnöjd på svenska språket.
Jag brukar läsa väldigt mycket fast jag bara är elva år gammal. Det gör att jag egentligen inte behöver läsa nyheter på 8sidor, men jag tycker att ni är så bra så att jag fortsätter.
Hej Elvaåring!
Det var fina ord.
Tack så mycket!
Hälsningar från 8 Sidor
Jag läser LYCKAS MED SVENSKA och ENGELSKA GRAMMATIK.
Jag läser musse och helium serie 1 den är jätte spännande bok varje dag när jag ser på min mobil jag alltid går till 8 sidor och läser jag älskar läsa nyheter i era sida
Jag tycker om lättläst böcker eftersom jag lärde mig nya ord igen. Tack till 8 sidor.
Jag läste en bok som heter utvandrarna för Vilhelm Moberg
Den är en jättebra bok som man kan lära sig mycket om utvandrarna svenskar på lättläst