Kultur

  • lisawebb

    Lisa Förare vinner årets Lättlästpris. Foto: Severus Tenenbaum

  • strandflickan

    Lättlästa boken Strandflickan är skriven av Lisa Förare. Lina Blixt har gjort bilderna. LL-förslaget har gett ut boken.

Bok om magi får pris

I lördags var det
en fest för lättlästa böcker
på biblioteket i Kista.
Då fick Lisa Förare pris.

Hon har skrivit en bok
som heter Strandflickan.
Boken fick pris som
årets bästa bok på lättläst svenska.

Strandflickan är en bok för vuxna.
Det är en spännande bok
full av magi.
Det är en berättelse
om sorg och förändring.

En lättläst bok har ofta
enkla ord och korta meningar.
Lisa Förare jobbar mycket
för att hitta de rätta orden
när hon skriver.
Det berättade hon
när hon fick priset.

Juryn som bestämt
att hon ska få priset
tycker att hon visar
att lättlästa böcker
kan bli väldigt bra.

Det är studieförbundet
Vuxenskolan som delar ut
Lättlästpriset varje år.
Den som vinner
får 50 tusen kronor.

8 SIDOR

25 november 2024

Vad tycker du om nyheten?
2 kommentarer
  1. :) skriver:

    Jag älskar böcker om magi (fantasy-böcker)!

  2. Rwandisk entusiast skriver:

    Jag tycker att det här priset borde ges till 8 Sidor.

Kommentarer och regler
Kommentera

Skriv din kommentar här.
Kom ihåg att följa våra regler.
Vi tar bort kommentarer som inte följer reglerna.

Skriv vad du tycker
om nyheten du just har läst.
Eller använd någon av
bilderna som visar känslor.

8 Sidor tar bort alla kommentarer
som bryter mot våra regler.

Skriv bara om sådant
som har med nyheten att göra.

Skriv ditt namn eller
kalla dig för något annat.

Men du får inte låtsas vara
en annan person som finns på riktigt.

Skriv inte elaka saker om andra.
Det gäller både personer,
grupper och religioner.

Fler liknande artiklar